Fika till söndagen

I söndags skulle vi ha besök av Peters bror så jag bestämde mig för att baka något gott att ha till fikat. Jag hade köpt nya muffinsformar då vi var på Gekås i helgen (helveteet på jorden) så jag tänkte att jag skulle göra några goda mufffins. Jag hittade ett recept på recepten.se som jag använde.Här är ingredienserna. Du tar:
  • 100 g smör
  • 2 st ägg
  • 2.5 dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 krm salt
  • 4 msk kakao
  • 0.5 tsk bakpulver
  • 2 dl vetemjöl
Jag började med att smälta 100 gram smör. Ett bra tips som stod i receptet var att man bara smälter det till hälften och sedan låter resten smälta av restvärmen. Funkade jättebra.
La sedan upp formar på en plåt.
Pip höll mig sällskap medan jag bakade. Fick dock en hjärtattack innan jag tog den här bilden då fönstret stod lite öppet och hon började klättra ut på fönsterbläcket. Hann dock stoppa henne innan hon trillade ner mot sin död eller allvarliga skada (kanske överdriver något) men sedan stängde jag till fönstret lite till och hon satt och spanade ut på en granne som krattade på gården.
Jag vispade ägg och socker poröst och blandade sedan ner resten av de torra ingredienserna. Avslutningsvis hade jag i det smälta smöret och mjölet.
Fördelade smeten i formarna...
...och satte in dem i ugnen på tio minuter. Här är det färdiga resultatet! Måste dock erkänna att jag inte blev hundra procentigt nöjd. Jag tyckte inte de blev så kladdiga och inte heller att de blev tillräckligt bruna. Min rekommendation är därför att ta i lite mer kakao (och kanske lite hela chokladbitar) och även ha dem på lägre värme eller kortare tid i ugnen. Testa er fram lite för ett bättre resultat. Blev hur som helst goda ändå!