The Purge- thriller för en mörk höstkväll

Jag är extremt lättskrämd och kollar vanligtvis inte på skräckfilmer men när jag såg trailern för The Purge blev jag genast imntresserad av att se den. detta då jag tyckte konceptet var väldigt imntressant. The Purge utspelar sig 2022 och då har man lyckats få ner alla brott under 1 procent. Detta då man varje år har en "frinatt" då alla brott är tillåtna. Tanken är att genom att tillåta människor att leva ut alla sina ondskjefulla sidor minskar man på brotten under resten av året.  Detta innebär dock att de fattiga som inte har råd med säkerhetsurustning blir utsatta för brott medan de rika klarar sig helt oskadda. I filmen får man följa en helt vanlig familj som förbereder sig inför The Purge som de gör varje år men detta år går något fel när sonen i familjen släpper in en man utifrån som blir jagad av ett gäng som vill döda honom.Detta gör dock att familjen blir till ett nytt mål för det jagande gänget. 
 
Detta är grundpremissen för the Purge och jag tycker den är jätteintressant. Tanken att man på detta vis skulle kunna kontrollera människors negatiba´´va sidor tycker jag är väldigt spännande, Ganska tidigt in i filmen insåg jag dock att den inte skulle infria mina förväntningar. Karaktärerna agerar helt ologiskt och det är även väldigt främmande att tro att världen skulle ha förändrats så mycket på mindre än tio år. Det enda brottet som människor verkar vilja begå är våldsbrott och mord. Detta finner jag lite ologiskt då det första människor drömmer om snarare är pengar och materialistiska saker än att få mörda eller slå någon enligt min åsikt. Så trrots en spännade premiss får the Purge bara en svag tvåa i min bok. Den var dock inte särskilt blodig (enligt min avtrubbade 2000-tals hjärna) så det tyckte jag var bra eftersom man då kunde följa historien bättre utan att störas eller äcklas.