Weekend i Rom del 3.

Sista dagen i Rom var en söndag och vi gick upp tidigt för att ta oss till en marknad i Trastevere som vi läst om. Promenaden dit från hotellet skulle bara ta 45 minuter så vi bestämde oss för att gå. Men bara efter 20 minuter var vi framme och sen var maknadsstånden i långa rader framför oss. I början var det ganska mycket skräp men efter att vi gått i några minuter bland marknadsstånden och kryssat mellan supermycket besökare kom vi fram till ett marknadsstånd som hade fullt med bilder i olika storlekar och motiv. Vi som alltid är på utkik efter tavlor till vår tavelvägg letade förjust mellan de olika motiven.
Det fanns även en del fina second handsaker men tyvärr rymdes inte allt det vi ville ha i resväskorna så vi fick bara titta och lämna kvar det åt någon annan tursam marknadsbesökare.
Var lite sugen på att köpa ett par hängslen när jag såg dessa men tänkte att jag inte skulle använda dem i alla fall. Ångrar mig nu. Hade ju bara kunnat se till att jag använde dem. 
 
Efter makrnaden tog vi en snabb lunch mest för att få tillgång till wifi då vi letade efter Park Borghese.
Parken var superfin med många träd och lediga romare överllt.Tydligen hade den tidigare ägts av familjen Borghese i flera hundra år.De hade haft den som jaktpark och ställt upp massa importerade statyer överallt och även haft en hel del exotiska djur där. Parken var jättestor så familjen behövde inte känna sig instängda. I början av 1900-talet lämnade de dock parken till italienska staten och då kunde även svenssonromarna njuta av den. Vi gick vidare och tittade bland annat på den fina arkitekturen.
Gillade speciellt denna fina med drakar.
Efter lite ytterligare promenad var vi framme vid vårt mål.Nämligen Roms djurpark. Gillar verkligen ingången som kändes väldigt grand.
Började med att kolla på kartan vad vi villese för djur. Har lite delade känslor inför zoo:n då jag älskar att se "vilda" djur så nära samtidigt som jag kanske inte tycker att de borde hållas inspärrade som de gör. Roms djurpark hade tydligen också fått kritik tidigare för deras behandling av djuren men nu har de jobbat på att få ett bättre rykte. Tyckte det såg okej ut men absolut inte som djuren skulle haft det i det fria. Jag skulle vilja gå på ett svenskt zoo och se om vi är något bättre på djurvård eller om det är lika illa/bra överallt.
Såg i alla fall en massa olika djur. Bland annat dessa råttdjur. Kommer inte ihåg vad de heter nu men de är typ i storlek som en medelstor hund men ser ut som en råtta ungefär. Äckliga men söta på en gång.
Var väldigt varmt denna dag så här låg en ko och vilade i värmen. Såg även zebror, apor, ormar, elefanter och kameler.
Efter några timmar på djurparken gick vi mot tunnelbanan och passerade ett apelsinträd som jag var tvungen att fota. De växer över hela stan och jag tycker det är lite roligt att få se hur de växer i verkligheten när man annars bara ser dem i fruktdisken på Ica.
Så här fint är Rom uppifrån en av dess kullar. Åkte sedan hem till hotellet för att packa och äta på samma trattoria som första kvällen. 
Precis vid hotellet bodde det jättemånga vilda katter. Fick bara dessa på bild (de svarta är olika katter) men var säkert tio stycken till som bodde där. Kändes lite jobbigt att se hur de fick klara sig själv (även om folk hade lämnat ute lite mat och vatten till dem) speciellt när jag tänker på hur bra våra katter har det i jämförelse. Men jag antar att man inte kan rädda alla.
 
Nu när detta meddelande från crazy cat lady är slut kan jag bara säga lite sammanfattning om våra dagar i Rom. Jag tycker att Rom är en perfekt stad att göra en weekend i. Jag skulle säga att man behöver två-tre dagar för att hinna med det viktigaste men jag tror inte man skulle bli uttråkad ifall man hade ännu flera dagar på sig. Vi valde att gå in på Colosseum och struntade i Vatikanstaten men hade jag gjort om det tror jag att jag skulle gjort tvärtom. Ett bra tips är att bo lite mera centralt till exempel vid spanska trappan för därifrån kan man ta sig till fots överallt. Vi åkte en av turistbussarna vilket kanske kan verka lite cheesy men efter att ha gått så mycket första dagen var det rätt skönt att få vila sig lite medan man ser mer av stan.Vi åkte dessutom på kvällen när det var mörkt och alla sevärdheterna var upplysta vilket var väldigt vackert att se. 
En kommentar publicerat i resa
Taggar: Apelsinträd, Marknad, Park Borghese, Rom, Rom zoo, Trastevere
#1 - - Sandra:

Men åh vilka härliga bilder! Blir sugen på att åka utomlands nu.

Lite sent svar men angående stickningen så brukar jag använda ungefär tre nystan. Ska försöka sticka fort nu så att jag snart kan visa upp hur den ser ut när den är färdig :)

Svar: Åh tack! Gör gärna det känner att tiden är rätt för ett stickningsprojekt:)
Busyizzy