Utflykt till Andrémusemet

Hela julen har jag varit lite halvt distraherad då jag fick Bea Uusmas Expeditionen-Min kärlekshistoria av Peter i julklapp. Den var så fantastiskt spännande och vid något tillfälle hoppade jag till då hon beskrev hur hon gjorde forskning på Grännamuseumet då de har en utställning om Andrés ballongfärd, och polarexpeditioner i allmänhet, där. Så naturligtvis visste jag med en gång att jag ville åka dit och själv se utställningeen. Så i tisdags när Peter var ledig från jobbet drog vi iväg.  
Bussresan tog ungefär en timme men precis bredvid busshållplatsen låg museumet.
På första vånngen visade de bilder från tidigare expeditioner från bland annat 1800-taet och jämförde med bilder tagna i nutid.
Här är en kopia av ballongen. Denna användes även i en film som gjordes om expeditionen på 80-talet.
Några av kläderna de använde.
Bilder från Andrés expedition som hade legat oframkallade i lägret tills de hittade deras sista campplats 30 år efter att de hade dött.
Släden de använde för att ta sig runt på isen. Jag tyckte utställningen var bra men jag saknade själva känslan av ur det kändes att vara ute på en polarexpedition. När man Läser UUsmas bok känns allt så starkt. Längtan efter äventyret, saknaden efter de nära där hemma och desperationen när de började inse att de kanske aldrig skulle komma hem. På utställningen blev allt så kliniskt och ifall jag inte hade läst boken innan tror jag att jag hade haft svårt att följa den röda tråden. Trots det en fin utflykt en ledig tisdag.