Spelgrottan

Nä jagoch Petrr flyttade ihop hittade vi en perfekt plats att ha våra spel på. I början var det ganska rymligt men på sista tiden har jag köpt en massa spel på second hand så nu börjar den bli mer och mer full. Tänkte visa några av mina favoriter.
Så här ser spelgrottan ut. 
Och här är högen av dels mina favvosar och dels mina second hand fynd. (Ibland gå det hand i hand)
Överst har vi Orangino som jag faktsikt fyndade på Tradera efter att ha sökt upp det då jag gillar det så mycket. Här ska man spela med några kompisar som alla känner varandra ganska bra. Sedan får man egenskaper som man ska gradera varandra i. Om ens kompisar lyckas sätta samma gradering (mellan 1och 4) så får de poäng och en själv får poäng för varje person som har gissat rätt. Låter torrt men brukr leda till roliga diskussioner om personlighetsdrag. En enkel genväg till att få reda på vad dina kompisar tycker om dig med. Kan bli lite känsligt iblan då drag som snål, tjurig, lat och liknande också finns med...
Brainstorm spelade jag ganska mycket som tonåring och går ut på att man får en kategori, typ "Länder på S", "Svenssonföremål" "Kända filmer" eller liknande och så ska man försöka komm på så många som möjligt på kortet innan tiden rinner ut. Är dock från 80-talet vilket man måste hålla koll på när man gissar. T.ex länder på S innehåller Sovjtunionen vilket kanske man inte tänker på i första hand.
Det här spelet är nog mitt största fynd hittade det på Röda korset för 40 kr och vi har spelat det så mycket. Går ut på att man ska bygga järnvägar mellan olika orter i Europa. Ganska mycket regler att hålla koll på i början men så fort man lärt sig är det jättekul.
Finans är ett monopolliknande spel fast enligt mig något snabbare och något roligare. Spelar det ofta med Sara och är ett bra spel för att snacka om annat medan man spelar men ändå komma ihåg vad man gjort.
Det här hittade vi för ett par helger sedan och det är ett frågespel om geografifrågor. Är dock bra nivå på frågorna och inte något TP-skit med frågor ingeen kan. Baseras  löst på reseprogrammet 4:an hade på 90-talet men är roligare än programmet.
0 kommentarer publicerat i Allmänt, resa;
Taggar: Brainstorm, Finans, Second hand, Spel, Speltips, Ticket to ride