Tips när man är arbetslös

Mitt vikariat gick ut vid årsskiftet så efter det har jag mest dragit runt och pendlat mellan deprimerad och handlingskraftig. Depressionen har berott på att det nästan inte kommit ut några jobb att söka och handlingskraften kom sig av att jag äntligen fick tid att fixa med lite glömda områden här hemma i lägenheten. Efter att jag bara varit hemma en vecka dock så ringde mitt gamla jobb mig och frågade ifall jag vill ha jobb hos dem i ett projekt till slutet av september. Stor lättnad.
Men har under tiden jag varit arbetslös (både denna och förra gången) ändå samlat på mig några tips som fungerat för mig när jag varit hemma utan något att göra som andra kanske också kan ha nytta av.
 
  • Sök alla jobb du kan. Även sådana som du tror att du är underkvaliciferad för. Du kanske ändå har något i ditt CV som väcker deras intresse. Även om du inte får jobbet kan du alltid tänka att det ju alltid är bra att få öva på att bli intervjuad.
  • Kom upp i tid på morgonen. Känns så sjukt deprimerande att bara sova bort dagen medan alla andra går till jobbet så se till att komma upp i tid. 
  • Lämna hemmet. Man blir tokig på att bara sitta hemma och stirra så stick ut på en promenad, gå till biblioteket eller dra till gymmet bara för att komma ut lite.
  • Fixa grejor hemma. Se till att städa det där skåpet, rensa garderoben eller organisera skafferiet. Då har man gjort något vettigt av dagen och har uppnått något i alla fall.
  • Gör saker med kompisar på kvällarna. Jag vet du kanske inte har så mycket pengar men man kan alltid ha en spelkväll eller bara baka scones tillsammans. Att känna sig helt isolerad ör det bara jobbigare att vara arbetslös.
  • Slutligen försök ha kvar hoppet. Jobbet kommer dyka upp tillslut så håll ut bara och håll dig aktiverad så går allt bra:)