Utflykt till Varberg

Senaste veckan har Peters föräldrar varit bortresta så då har vi fått låna deras bil. Det kändes lite speciellt så för stt riktigt utnyttja möjligheten med bil bestämde vi oss för att åka på en roadtrip. Jag hade bara en önskan och det var att jag ville åka någonstans där jag vill fota så vi bestämde oss för... Ullared...och Varbergs fästning. Ullared är ju helvetet på jorden såklart men vi lyckades faktiskt handla några julklappar så det var ändå värt det. Dock är ju inte kommersialismens hjärta särskilt fotograferingsvänligt så här är stället några bilder från Varbergdelen av resan.
Här är första bilderna jag tog som var i svart-vitt då vi ändrat inställningen till det på fotokursen sist och jag inte kom ihåg var man ändrade det. Blev i alla fall en fin bild på Peter vid bilen direkt när vi anlänt i Varberg.Här är ett fint hus som vi gick förbi. Blommor från torget vi gick över på väg till lunchen. Ännu en torgbild fast denna gång i färg då jag hittade inställningen under lunchen.
Varberg hade något slags konstinstallation med orangea paraplyer i träden. Var väldigt vackert med intensiva färger i höstdunklet. Vi fortsatte ner mot havet och fick se både..Tullkammaren och..Någon slags staty i koppar.Men det vi egentligen var på jakt efter var så klart kallbadhuset som Varberg är berömt för. På 1800-talet var det fullt med societetsfolk som åkte till Varberg för att dricka brunn och bada för att få del av de påstädda välgörande effekterna av vattnet. Längs vägen stötte vi på ett par krokodiler vid vattenkampen (bara en av mina största skräcker)Närbild av fönstret.Och på mig
Och den obligatoriska wefien.
Därefter var det dags att gå upp till fästningen. Den hade en massa kanoner... 
En fin stentrappa... En mysig trädgård...Fina murar...
 Och en fin utsikt.På vägen till blen gick vi förbi dessa galningar som surfade. Måste varit fruktansvärt kallt men de såg ut att gilla vad de gjorde. Sammanfattningsvis en väldigt fin dag i ett mulet Varberg.
0 kommentarer publicerat i resa
Taggar: Ullared, Utflykt, Varberg