Boktips-Ett kort uppehåll på vägen från auschwitz

När jag var hemma hos min syster för några helger sedan hade hon köpt  boken Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz. Jag hade velat läsa den länge så när den låg där så oskyldigt hemma hos henne kunde jag inte låta bli utan började läsa. Boken handlar om författaren Göran  Rosenbergs föräldrar eller egentligen mest hans pappa och hur han som jude växte upp i Polen under nazitiden. Man får följa honom först i ghettot i Lodz för att därefter se hur han skiljs åt från sin familj i ett koncentrationsläger och hur han överlever tiden där. Efter tiden i koncentrationslägret kommer först författrens pappa, och lite senare även hans mamma, till Södertälje där de, utan att egentligen ha planerat det från start, får jobb på platsen och stannar och bildar familj. Boken är extremt sorglig och vemodig för trots att föräldrarna lyckats undkomma sina grannar, vänner och familjs hemska öden så påverkar fortfarande tiden i ghettot och koncentrationslägret dem väldigt mycket. Genom boken får man läsa utdrag ut pappans egna brev (som han skriver till modern) och höra hur han själv beskriver tiden i lägret. Språket är väldigt poetiskt och det känns nästan som att man läser en saga samtidigt som händelserna är så brutalt verkliga. Ibland kan jag känna att författaren snurrar in sig lite för mycket i poetiska beskrivningar att jag har svårt att hänga med i vad som händer men den är till större delen väldigt fint skriven. Jag tycker också att det är lite tråkigt att han bara valde att beskriva sin pappas väg i livet och bara snuddar vid mammans upplevelser. Jag förstår att boken kanske hade varit svår att följa med för många ”huvudkaraktärer” men jag saknar det ändå i boken.  Det är trots det en väldigt intressant bok att följa och den griper verkligen tag i en när man får se hur familjen försöker anpassa sig till livet i Sverige och hur rasism och trångsynthet drabbar dem även här. 
 
 
0 kommentarer publicerat i Filmer/Böcker
Taggar: Boktips, Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz, Göran Rosenberg