Pizzabullar-barnsligt gott!

Den här veckan är det jag som har bokklubben och istället för att baka bröd och bjuda på bestämde jag mig för att göra pizzabullar. Jag hittade receptet på Ica.se och tyckte det var väldigt enkelt att göra. Jag fick anpassa mitt recept lite då jag hade glömt att köpa ägg, grahamsmjöl och körde på torrjäst men annars nästan exakt samma.
 
För att göra pizzabullar behöver du:
  • 50 gram jäst 
  • 5 dl mjölk 
  • 3 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • 1 ägg
  • 4 dl grahamsmjöl
  • ca 8 - 8 1/2 dl vetemjöl
Fyllning
  • 200 g rökt eller kokt skinka
  • 2 dl ketchup
  • 3 dl riven mager ost
  • 2 msk oregano
Till pensling
  • 1 ägg
  • flingsalt och oregano
 Jag började med att värma mjölken tills den var fingervarm och sen blandade jag jästen med mjölken.
Därefter blandade jag i resten av de torra ingredienserna och lät dem jäsa under bakduk i en halvtimme.
Efter att degen jäst kavlade jag ut den...
...hade  på lite ketchup..
...och spred ut ost, skinka och oregano.
Rullade ihop pizzan och delade den i jämnstora bitar.
När jag skurit klart la jag upp bullarna i muffinsformar, lät dem jäsa i tjugo minuter, penslade med olivolja och strödde över flingsalt och satte sen in dem i ugnen i tolv minuter på 225 grader.
Och här är resultatet. Bon appetit!