Trerätters en torsdag

Ungefär en gång i månaden träffas jag med tre kompisar och äter middag. Det brukar vara väldigt roligt att ses och man får också en möjlighet att testa på lite roliga recept. Ofta har man också valt ett tema som hålls efter ganska löst. Med tanke på min resa till Rom nyligen valde jag att göra en pasta som jag hade ätit någon månad tidigare hos en av mina systrar.
Jag började med att duka bordet fint och lägga fram menyerna för kvällen. Bordet har Peter byggt och vi har tänkt att vi ska ha omaka stolarr från olika loppisar och second hand affärer. Dock har vi bara hittat sex stycken än så länge så vi väntar fortfarande på att fylla de sista platserna. 
Som förrätt hade jag bestämt mig för att göra fyllda paprikor. Jag köpte inlagda paprikor och blandade sen majonäs, tonfisk och saltade och pepprade. Innan jag serverade dem la jag upp dem på en brödbit och garnerade med persilja. Såg rätt avancerat ut trots att det var ganska enkelt att laga.
Jag fortsatte sedan med pastan som bestod av: 
  • citron
  • fänkål
  • gul lök
  • kräftstjärtar
  • pasta
  • persilja  (finns i frysen förpackning, om du inte har färsk)
  • sockerärtor
  • vitlök
  • grönskasbuljong
  • olivolja
  • salt
  • sambal oelek 
Börja med att strimla 150 g sockerärtor tunt.
Blanda i en skål med 2 burkar räkor samt skalet av finriven citron. Ställ kallt.
Koka 400 g tagliatelle. Spara 1/2 dl kokvatten till buljongen.
Klyfta lök, finhacka tre vitlöksklyftor, dela två stycken fänkål och skär bort rotfästet och strimla tunt. Hetta upp tre matskedar i olja i en rymlig stekpanna. Fräs lök, fänkål och vitlök några minuter.
Tillsätt det sparade kokvattnet, saften från en pressad citron, två teskedar salt,en tesked sambal oelek och en tärning grönsaksbuljong. Låt sjuda under lock fyra-fem minuter. Blanda den nykokta pasta med såsen och strö  persilja över. Toppa med räkorna. Jag ville ha det lite starkare så jag tog två teskedar sambal men man får smaka av och se vad man tycker är godast. 
Rebecka och Maria tar av pastan. 
Marie väntar på sin tur.
Efterätten hade jag förberett dagen innan och var pannacotta. Den var också väldigt enkel då jag bara värmde upp grädde med vaniljstång i några minuter. La gelatinblad i blöt, plockade ur stången och la i bladen. Jag lät sedan pnnacottan stå i kylen över natten för att stelna. Innan servering la jag på några färska hallon och ett havereflarn med choklad jag bakat samma kväll. En relativt enkel men trevlig meny för en torsdag.
0 kommentarer publicerat i Recept
Taggar: Efterrätt, Förrätt, Pannacotta, Pasta