Weekend i Rom del 2

Under dag två i Rom skulle vi besöka ett helt annat land. Nämligen Vatikanstaten. Vi hade inte tänkt gå in utan bara titta på Petersplatsen utanför. Dock blev vi stoppade innan vi ens tagit ett steg för att jag hade för avslöjande kläder. Var klädd i kjol och linne och både knä och axlar var tvungna att vara täckta. Kändes lite halvsurt men det är bara att ta seden dit man kommer så jag sa till Peter att gå in så fick jag snällt vänta utanför.
Så här fint var det i alla fall på Petersplatsen som Peter fick se medan jag stod utanför och väntade:(
 Roade mig med att ta lite foton på muren runt Vatikanstaten medan jag stod och väntade. Dels för att inte stå där som ett fån och vänta men även för att inte uppmuntra någon försäljare att förska sälja något. Över hela Rom fanns det försäljare som försökte sälja sjalar, pinnar som man kunde fästa kameran vid för att ta selfies och bäst av allt fruset vatten. Låter kanskie inte så imponerande men när man går runt i flera timmar i 27 graders värme så är det ganska tacksamt. Man känner sig lite dum när någon precis sagt till en att man är klädd olämpligt med men det är bara att hantera det. Till slut kom Peter tillbaka och då gick vi för att kolla på Castel di Angelos (tror det hette så)
Castelet var typ som en stor borg som låg på gångavstånd från Vatikanstaten. Den hade fått sitt namn under pestens tid då en ängel hade kommit ner och "stängt av" pesten och efter det hade inget dött mer av den anledningen. Vet inte hur mycket jag tror på det men alltid roligt med en bra historia.
Granne med Castelet låg floden med denna fina bro på.
Och runt Castelet låg en mysig park. När vi var där var det en massa romare som var där och slappade i solen. Såg supermysigt ut.
Vi var dock supertrötta från dagen innan då vi gått sex timmar i sträck så vi samlade på oss ett gäng med kartor från turistbussarna för att avgöra vilken som var bäst och sen hoppade vi på en sådan i några timmar.
Det här var några av vardagsgrejorna som vi passerade under dagen. Älskar murgröna på hus. Känner att jag någon gång måste ha det på en vägg utanför mitt fönster.
Nedersta bildern är på kön utanför Vatikanstaten. Dock tror jag man kan skippa den typ helt om man köper biljett hemifrån. Ett litet tips från coachen bara:)
Efter bussturen gick vi till Eataly som är typ som en stor matmarknad inne i en stor lokal.
Förutom mat kan man även köpa redskap och äta där i restauranger på plats.
Peter som älskar att laga mat var i himmelriket och jag tyckte också att det var mysigt att kolla på allt som fanns där.
 
Vi gick därefter tillbaka till hotellet för att vila i några timmar och på kvällen åkte vi in till stan igen och tog bussen runt alla monument på kvällstid. Bussen körde även in i Vatikanstaten och jag fick tillslut se Petersplatsen med egna ögon så då kändes det lite bättre med min olämpliga klädsel.
 
 
0 kommentarer publicerat i resa
Taggar: Castel, Rom, Turistbuss, Vatikanstaten