Aktiv lördag!

I lördags hade vi möhippa för Olivia som skulle gifta sig. Vi hade planerat en fullspäckad dag och en av aktiviteterna var klättring. Jag hade föreslagit det då jag visste att det fanns en klättringsklubb i stan men jag är egentligen ganska höjdrädd så jag var rätt nervös innan vi åkte dit. Innan vi började fick vi en snabb genomgång på vad man skulle tänka på. Det var mestadels hur man skulle hantera repet och hur man bäst höll armarna och benen.
Vi fick testa flera olika banor och majoritetan av oss kom upp till taket på banan.
Jag var dock lite för feg och kom som längst lite över halva väggen. 
Det roligaste var att åka ner med repet efter varje klättring. Då var det bara att luta sig bak och "gå" med benen på väggen. Det var lite svårt att lita på att säkraren skulle hålla tag i repet så att man inte bara drösade ner i backen men efter att ha firats ner några gånger började man slappna av.
Det viktigaste att tänka på var att hålla höfterna och benen nära väggen samtidigt som armarna skulle vara så långa som möjligt.
De enklaste greppen var de som såg ut som krokar men det fanns också grepp som var mer som riktiga klippor. Jag försökt klättra så fort som möjligt för efter att ha klättrat ett tag fick man väldig mjölksyra i armarna. Jag blev dessutom väldigt svettig om händerna när jag blev nervös vilket gjorde det väldigt otäckt att ta grepp som inte kändes självklara.
Instrukörerna förklarade att repet med tillhörande fäste kunde tåla upp mot 2000 kg. 
Då blev det lite lättare att gunga fram och tillbaka i repet.
Annars hade man bara en enkel sele runt midjan och benen men det kändes ändå väldigt säkert. Det var superroligt och klätterklubben har pröva-på-tillfällen för vem som helst så ifall man är sugen är det bara att testa:)