Tips på p3 dokumentärer

När jag började jobba igen fick jag en lite längre promenad till jobbet. Nu tar det mig ungefär 15-20 minuter att gå till jobbet om morrnarna vilket är ett perfekt sätt att lyssna lite på podcasts och musik. Under min första vecka lyssnade jag nästan uteslutande på p3 dokumentär så jag tänkte jag kunde tipsa om några av de bästa.
Anledningen till att jag fastnade  för p3 dokumentärerna den här vändan var att jag på årsdagen för flodvågskatastrofen råkade lyssna fem minuter på dokumentären i bilen. Jag hann inte lyssna klart då utan lyssnade på tåget hem istället. Jag tyckte den var jättebra. Den lyckades måla upp hela känslan av att vara fast i denna fruktansvärda katastrof utan att sensationalisera eller överdriva.I dokumentären får man höra från folk som var där och blev skadade och förlorade familjemedlemmar, backpackers som i akutläget fick bli ställföreträdare för svenska ambassaden, läkare och även politiker hemma. Den är så klart väldigt hemsk men en sjukt bra dokumentär!
Jag har växt upp i Tidaholm så när jag såg att de hade ett program om fängelseupproret på Tidaholmsanstalten kände jag att jag var tvungen att lyssna. Man får höra om upproret från både fångar och vakter och se hur de reagerade på olika händelser under upproret. Kändes väldigt konstigt att förställa sig att det hände i min hemstad (typ, växte upp lite utanför) samtidigt sm jag bodde där. Var ju dock inte så gammal så har bara hört det nämnas i förbifarten tidigare utan att riktigt förstå vad det handlade om. Tror dock att denna dokumentär kan fascinera många då de verkligen går in på djupet.
Om ni har en stund över kolla in fler dokumentärer på p3 dokumentär. De har ofta ganska sorgliga ämnen men är sjukt intressanta.
#1 - - josefine:

jobbade på lager förra sommaren och lyssnade nästan på alla deras dokumentärer. så himla bra är dem.

Svar: Ja jag älskar dem:)
Busyizzy